כל מה שאתם חייבים לדעת על ביטוח לבניין משותף

כל אדם שקונה דירה בבניין משותף יודע היטב: הוא רוצה לשמור עליה. רבים מאיתנו משקיעים שנים כדי לחסוך כסף ובסוף משכנעים את הבנק לתת לנו משכנתא. לכן ברור מדוע האינטרס לשמור על הנכס הוא של כולנו.

זו בדיוק הסיבה שבגללה על ביטוח לבניין משותף, כמו על ביטוח ועד הבית, אסור לוותר. ביטוח של מבנה לבניין משותף הוא חיוני לכל נכס מגורים בו מתגוררים מספר בעלי דירות או דיירים.

ביטוח מסוג זה מספק כיסוי עבור המבנה כולו והשטחים המשותפים שיש בו.

בנוסף, הוא מבטיח שכל הדיירים מוגנים מפני נזקים פוטנציאליים. יש לביטוח הזה חשיבות רבה ולכן כדאי שתעשו אותו עוד היום.

 

מה זה אומר בפועל ביטוח לבניין משותף?

שמעתם על ביטוח לבית משותף אבל אין לכם מושג על מה כולם מדברים? ביטוח בניין משותף הוא סוג של פוליסה שנועדה לכסות מבנים בהם מתגוררים מספר בעלים או דיירים. 

במבנים כאלה, המכונים בדרך כלל בתים משותפים או בנייני דירות, ישנם אזורים משותפים. יש גם לא מעט אלמנטים מבניים בבניינים כאלה שלמעשה נמצאים בבעלות משותפת ומשמשים את כל הדיירים.

סוג זה של ביטוח הוא קריטי מכיוון שהוא מספק כיסוי למבנה הפיזי של הבניין כולו ולאזורים המשותפים. פוליסות ביטוח דירה פרטיות לא מספקות את אותם הכיסויים לבניין המשותף.

לדוגמה, בעוד שלבעל דירה בודד עשויה להיות פוליסת ביטוח לפנים הדירה, פוליסה זו אינה מכסה את קירותיו החיצוניים של הבניין. היא גם עשויה לא לכסות את  הגג או אזורים משותפים כגון לובי, חדרי מדרגות ומעליות.

ביטוח עבור בניין משותף ממלא פער זה על ידי הבטחת הגנה על כל האלמנטים המבניים והאזורים המשותפים. הפוליסה מכסה בדרך כלל מגוון רחב של סיכונים. למשל: שריפה, שיטפון, נזקי סערה ונדליזם.

כמו כן, הפוליסה כוללת לעתים קרובות גם הגנה משפטית. הגנה זו היא בעלת חשיבות רבה במקרה שמישהו נפגע באזור משותף.

למשל, במקרה של החלקה על רצפה רטובה בלובי ותביעה, הביטוח הזה יכול לעזור. במקרים כאלה, הביטוח יכול לכסות את העלויות המשפטיות וכל תביעת פיצויים, וכך הוא יספק ביטחון כלכלי לכלל הדיירים.

מי צריך להיות אחראי על רכישת הפוליסה?

בכל בניין משותף יש ועד, ורכישת ביטוח לבניין משותף זה חלק מהאחריות שלו. על ועד הבית להבטיח גם שהפוליסה מעודכנת ומספקת כיסוי הולם לבניין ולדיירים שלו.

עלות הביטוח מתחלקת בדרך כלל בין כל בעלי הדירות, ולעתים קרובות היא כלולה בתשלומי דמי האחזקה החודשיים שלהם. כפי שניתן לראות, הביטוח הזה הוא בעל חשיבות רבה במצבים קיצוניים. הביטוח הזה, כמו ביטוח רעידת אדמה בית משותף, עולה כסף. 

עם זאת, הוא מספק רשת ביטחון לכל בעלי הדירות בבניין. למעשה, בעזרת ביטוח כזה תוכלו להיות רגועים ולדעת שלא תישאו באופן אישי בעלויות הגבוהות הצפויות.

חשוב להבין שתיקון של נזקים או פיצויים לאדם שנפגע בבניין עלולים לכלול עלויות גבוהות. לכן, אם בעזרת הביטוח המתאים תוכלו להיות רגועים ולדעת אתם תמיד מוגנים, אין ספק שזה שווה את ההשקעה.

למה חשוב לעשות ביטוח לבניין משותף?

אתם עדיין לא לגמרי משוכנעים האם כדי שתעשו ביטוח כזה? זו נראית לכם עוד הוצאה כלכלית שיהיה עליכם להתמודד איתה? כדאי שתדעו: ביטוח לבניין משותף חיוני מכמה סיבות.

ראשית, הוא מספק הגנה כלכלית מפני נזקים הנגרמים מאירועים בלתי צפויים .ללא ביטוח זה, עלות התיקונים או הבנייה מחדש תיפול על בעלי הדירות. כולנו יודעים שלא כל אחד מאיתנו מגיע עם אותו חוסן כלכלי ולכן זה עלול להיות מאוד בעייתי.

שנית, בעזרת ביטוח כזה הכול יקרה הרבה יותר מהר. אם באמת ייגרם נזק כלשהו, חברת הביטוח תטפל בדברים. בנוסף, אם תהיו מבוטחים אצל חברה אמינה ומקצועית, היא תעשה הכול בצורה יעילה ומהירה.

בין הדיירים בבניין משותף יש גם אחריות משפטית וכספית. בבניין משותף כל נזק לאזורים משותפים כמו מסדרונות ומעליות הוא באחריותם המשותפת של כל הבעלים או השוכרים.

ביטוח מבנה לבניין משותף מכסה את השטחים המשותפים הללו, ומבטיח שכל הדיירים תורמים באופן הוגן לעלויות תחזוקה ותיקון. כיסוי קולקטיבי זה מסייע במניעת סכסוכים בין דיירים בשאלה מי צריך לשלם עבור תיקונים.

בנוסף, ביטוח בניין יכול לספק כיסוי לסוגיות אחריות. אם מישהו נפגע באזור משותף בבניין, הביטוח יכול לכסות הוצאות משפטיות ותביעות פיצויים. 

כיסוי אחריות זה מגן על הדיירים מפני עלויות משפטיות ותשלומי פיצויים פוטנציאליים גבוהים.

ביטוח לבניין משותף

כל הסעיפים הכלולים בפוליסת הביטוח

עוד לפני שתבררו פרטים על ביטוח בניין משותף מחיר, כדאי שתבינו לרגע מה באמת הביטוח כולל הפועל. ביטוח לבניין משותף כולל מספר תחומים מרכזיים כדי להבטיח הגנה מקיפה לכל הדיירים. 

סוג זה של ביטוח נועד לכסות נזקים וחבויות פוטנציאליים שונים שעשויים להתעורר בבניין מרובה בעלים או שוכרים.

  1. כיסוי למבנה הפיזי – אחד ההיבטים הבסיסיים של ביטוח כזה הוא כיסוי למבנה הפיזי. זה כולל את האלמנטים המרכזיים של הבניין כגון קירות, גגות, חלונות ורצפות. במקרה של נזק עקב אירועים כמו שריפה, סופות או אסונות טבע אחרים, כיסוי זה מבטיח כי עלויות התיקונים או הבנייה מחדש יכוסו. שלמות מבנית היא קריטית לבטיחות ולתפקוד הבניין, מה שהופך כיסוי זה לחיוני.
  2. כיסוי לשטחים משותפים – שטחים משותפים בבניין, כגון מסדרונות, מעליות, חדרי מדרגות ולובי, מכוסים גם הם במסגרת ביטוח בניין. אזורים אלה משמשים לעתים קרובות את כל הדיירים ועשויים להיות מועדים לבלאי או נזקים מקריים. ביטוח עבור שטחים משותפים מבטיח שכל תיקון או תחזוקה הדרושים יבוצעו מבלי להטיל עלויות נוספות על דיירים בודדים.
  3. כיסויים נוספים – מעבר לכיסוי הבסיסי עבור המבנה הפיזי והשטחים המשותפים, ביטוח זה יכול לכלול מספר כיסויים נוספים לטיפול בצרכים ספציפיים ולכן כדאי לעשות אותו.

כפי שניתן לראות, ביטוח כזה נותן שקט נפשי והגנה מלאה, אז למה אתם מחכים?

המקרים הנוספים שבהם ביטוח לבניין משותף נותן לנו כיסוי

כפי שהודגש לעיל, יש עוד מקרים שבהם ביטוח הבניין המשותף יכול להועיל. למשל: אם הביטוח הזה כולל גם אחריות כלפי צד ג', הוא יוכל לעזור לנו מאוד.

ביטוח כזה מגן על בעלי הבניין מתביעות משפטיות אם מישהו נפגע באזור משותף. לדוגמה, אם נכנס לבניין שליח, נפל ונפגע, הוא בהחלט יכול לתבוע את הבניין. עם זאת, במידה ויש ביטוח, אין כל סיבה לחשוש כי הביטוח יכסה גם מצבים כאלה.

ביטוח בית משותף יכול לכלול לא פעם גם אובן שכר דירה או דיור חלופי. למשל, במקרה שהבניין נהיה בלתי ראוי למגורים בגלל נזק משמעותי, ניתן יהיה לקבל פיצוי בגין אובדן הכנסה. 

יש לא מעט פוליסות כאלה שכוללות גם אלמנטים חיצוניים. למשל: נזקים שקורים לגינות הבניין, לגדרות או אפילו לאזור החניה.

ניתן למצוא היום גם פוליסות של ביטוח לבניין משותף המתייחסות לציוד ומערכות. במקרה כזה גם מערכות כמו חימום, אוורור, מיזוג אוויר, אינסטלציה ומערכות חשמל נכללות בפוליסה.

האם בכל בניין משותף צריך לעשות ביטוח מסוג כזה?

זו שאלה שהרבה פעמים חוזרת על עצמה. אפשר גם להבין מדוע, כי זה ברור שיש הבדל בין בניין עם 18 קומות ובין בניין עם 2 קומות.

עם זאת, כדאי שתדעו: ביטוח לבניין משותף חיוני תמיד, ללא קשר למספר הדירות שיש בו. בניינים משותפים, מעצם טבעם, כוללים אזורים ומבנים משותפים המשמשים את כל הדיירים. דבר זה חושף אותם לסיכונים העלולים להשפיע על כל דיירי הבניין, כגון שריפה, אסונות טבע או נזקים מבניים.

ללא ביטוח מסוג זה, הנטל הכלכלי של תיקון נזקים כאלה ייפול כולו על הדיירים, דבר שעלול להיות הרסני מבחינה כלכלית.

בנוסף, כדאי לדעת שבמדינות רבות, כולל ישראל, קיימות דרישות משפטיות לביטוח בניין בבניינים משותפים. דרישות אלו מבטיחות שכל הדיירים יהיו מוגנים ושניתן יהיה לתקן או לשקם את הבניין במהירות במידת הצורך.

החוק בדרך כלל מחייב רמת כיסוי מינימלית, אך לעתים קרובות מומלץ להרחיב את הכיסוי מעבר לדרישות אלו על מנת להבטיח הגנה מקיפה.

ביטוח זה, כמו ביטוח ועד בית, מספק הגנה כלכלית מכרעת. בלעדיו, עלות התיקונים הגדולים או הבנייה מחדש תצטרך להיות מכוסה על ידי הדיירים. 

מצב זה עלול להוביל לעומס כלכלי משמעותי, במיוחד אם הנזק נרחב. ביטוח מבטיח שיהיו משאבים כספיים זמינים בעת הצורך, מה שמאפשר לבצע תיקונים ללא דיחוי.

 

ביטוח לבניין משותף – איפה באמת כדאי להיות מבוטחים?

אין לכם ביטוח לבניין משותף ואתם רוצים לטפל בעניין? האמת היא, שאתם צודקים וכדאי שתעשו זאת עוד היום. עם זאת, ולמרות שלא כדאי לדחות את הדברים, יש לברר לאן פונים.

ניתן לעשות היום ביטוחים כאלה בלא מעט מקומות וחברות ביטוח שונות. יחד עם זאת, לא אצל כל חברת ביטוח תמיד תדעו שאתם בידיים טובות. יש לברר, למשל, ממתי קיימת חברת הביטוח שלכם ועד כמה היא נחשבת לחברה אמינה.

רוצים להיות לקוחות של חברה שבאמת תיתן לכם את הטוב ביותר אם יהיה לכם צורך בכך?

פנו לחברת ביטוח וועדים וכדאי שתעשו זאת עוד היום – כי אתם לא רוצים להימצא בלי הביטוח החשוב הזה.

 

שאלות ותשובות על ביטוח לבניין משותף

כמה עולה ביטוח לבניין משותף?

עלות ביטוח לבניין המשותף משתנה בהתאם לגודל הבניין, המיקום שלו ותנאים נוספים.  באופן כללי ניתן לראות שהמחירים נעים בין כמה מאות שקלים לכמה אלפי שקלים בשנה.

כיצד ניתן לבחור ביטוח לבניין משותף?

מומלץ להשוות בין הצעות של מספר חברות ביטוח לפני רכישת ביטוח מסוג זה. חשוב לבדוק את הכיסוי שמציעים לכם בכל הצעה. בנוסף, יש לקחת בחשבון את תנאי התשלום ואת גובה הפרמיה.

האם תמיד יש לשלם גם השתתפות עצמית?

ברוב המקרים התשובה היא כן, אם כי זה תלוי בפוליסה שבחרתם וגם בחברה שאצלה אתם עושים את הביטוח.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

ביטוח לבניין משותף
תוכן עניינים
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
פנו אלינו עכשיו וקבלו מגוון הצעות מותאמות אישית עבור ביטוח בניין משותף